tisdag 12 juni 2018

2018-06-12 AUDIONOVA - HÖRAPPARAT ?


2018-06-12 AUDIONOVA - HÖRAPPARAT ?

Suzanne Söderman skrev en remiss till Öron-näs-halsmottagningen hos Aleris, Täby där jag träffade dr Zätterström 2018-05-03 som gjorde hörselprov (Utfördes antagligen av någon anställd vid AufioNova som "konsult".) Jag hade sedan fått kallelse till idag från AudioNova för att "prova ut" hörapparat.
Jag träffade idag (2018-06-12) kl 09.00 audionom Ulrika Mattinson, som lämnade en stor mängd information som hon ville jag skulle ta ställning till.
En sak som hon bestämt avrådde från var att försöka ha hörapparat i bara det ena örat.
Inte heller att använda apparaterna "ibland när det behövs" fungerar i praktiken utan de måste vara på hela tiden.
Nät det gäller "marginalnyttan" för min del var hon nog lite osäker. Jag har själv av andra hört att dom fungerar sämst "när dom kanske bäst behövs" vid "konversation" med många inblandade. Hon konstaterade att hon och jag talade med varandra utan något som helst problem och undrade "hur många och vilka som klagade på min hörsel.
När det gäller typ av apparat tror jag det är rätt klart att jag inte vill ha en som bara stoppas in i hörselgången utan själva apparaten måste sitta bakom örat.
De verkar alla vara konstruerade så att man sänker ljudnivån med apparaten bakom ena örat och höjer med den andra.

Sedan finns det apparater med antingen vanliga eller laddningsbara batterier.

De med laddningsbara batterier  ingår dock för närvarande inte i landstingets "sortiment" utan dom får man bekosta själv:

Laddningsbara apparater kostar 2.950 kr plus 600 kr i "avgift" = 3.550 kr.

Apparater med vanliga batterier kostar 600 kr (antingen per styck eller för båda - måste kollas)
Batterierna kostar 5.00-6,25 kr, säg 7 kr, per styck. De måste bytas ungefär varannan vecka.
I så fall går det åt 2x26 st = 52 st per år á 7 kr = 364 kr per år. (Det går dock att köpa 60 st för 300 kr).

Jag klarade inte av att ge svar på alla de frågor hon ställde utan vi bestämde till slut ett "fortsättningsmöte"  torsdagen den 16 augusti 2018, kl 12.45. Det kostar inget att avboka detta möte bara det sker minst 24 timmar innan.


Inga kommentarer: